Zapomenutí cyklisté na Husově třídě

Není tomu tak dávno co prošla velká křižovatka na Mariánském náměstí a části přilehlých ulic rekonstrukcí. Na cyklisty se ale zkrátka opět nemyslelo. Je nutno upozornit na fakt, že s cyklisty, ale počítá městský cyklo generel (viz. obrázek č.1), který zjevně nikdo nebere v potaz, a to je škoda. Z Vltavské cyklostezky by se totiž dalo na kole velmi pohodlně dostat až do parku Na Sadech přímou cestou po Husově třídě. Bezpečně a rychle. Současné podmínky nevyhovují a cyklisté raději jezdí po chodníku a riskují pokutu. Posuďte sami. (viz. obrázek č.2, 3).
Cyklisté jsou účastníky silničního provozu a měl by jim být poskytnut dostatečný prostor, přímé cesty a bezpečné podmínky pro jízdu městem.
Na obzoru je nové volební období. Mohou cyklisté doufat v brzkou změnu?

Martin Novotný (Akční Budějčáci)

Umění prokouknout skrytou krásu

Co se nedostává snahám o velké projekty? Vize, jejich včasné projednání a následný konsensus/shoda, peníze?
A co malé projekty? Mnohdy stačí jen sledovat chování lidí, jejich přirozené cesty, vidět své město z pohledu chodců a cyklistů, prostě člověka. Málo je často velmi hodně.

Foto 1: podoba místa se skvělým výhledem na panorama města po dlouhé roky zcela opomíjeného

Foto 2: občané vidí – zasloužili se Martin Novotný (Akční Budějčáci) a Lukáš Kosička (Domovina) a úředníci SVS

Tramvaj

„Tramvaj má jednu zásadní úlohu, není totiž jen dopravním prostředkem, je městotvorná,“ tvrdí architekt Petr Kučera.  Tato slova nás přiměla k vytvoření nové galerie z našich fotek v sekci věnované inspiracím odjinud. Jak se vám líbí?

 

Doplňujeme pro zajímavost a zamyšlení pár odkazů na články k tématu „tramvaj v Českých Budějovicích“. 1-2 vhodně trasované linky by v dopravních špičkách i zde hodně pomohly. Myslíte, že ne?

(1/3) České Budějovice zvažují, zda do ulic po desetiletích vrátí tramvaj – iDNES.cz

Èeské Budìjovice zvažují, zda do ulic po desetiletích vrátí tramvaj – iDNES.cz

Českobudějovická radnice se zabývá myšlenkou na zavedení historické tramvajové linky mezi nádražím a Sady. Provoz tramvají přitom ve městě skončil před 67 lety. Nápad už se dostal i na jednání magistrátní komise pro architekturu a územní rozvoj, která vzala na vědomí, že se bude tato možnost prověřovat.

Celý článek na iDNES.cz (zdroj): budejovice.idnes.cz/budejovice-tramvaj-lannova-trida-turismus-doprava-f8q-/budejovice-zpravy.aspx?c=A171229_373152_budejovice-zpravy_jbr

(2/3) K provozu tramvají měli Budějovičtí už předem výhrady – Českobudějovický deník.cz

K provozu tramvají měli Budějovičtí už předem výhrady

„Problémy s tramvajemi začaly liknavostí radnice už v roce 1888. Napřed měla být zavedena koňská tramvaj, potom parní a až před rokem 1900 se začala projednávat tramvaj elektrická. Souviselo to se stavbou městské elektrárny, poněvadž mnohá menší města už elektrárnu měla a tramvaje také.“

Celý článek (zdroj): ceskobudejovicky.denik.cz/zpravy_region/k-provozu-tramvaji-meli-budejovicti-uz-predem.html

(3/3) Budějovické tramvaje – CBArchitektura.cz

Budějovické tramvaje

Zajímavosti: Jaké byly jízdní doby? Z Pražského předměstí na náměstí 9 minut. Z Lineckého předměstí na náměstí za 8 minut. Z náměstí na nádraží za 5 minut. Kdy se jezdilo? Všeobecně se předpokládá, že doprava byla provozována od 6.00 do 22.00. Jak se jezdilo? V roce 1930 bylo přepraveno 1,800,000 cestujících, v průměru 4,931 denně (ČB měly cca 43,000 obyvatel). Jaké bylo jízdné? V průběhu 40 let od 12 haléřů do 1,50 Kčs. Jaký byl rozchod kolejí? Úzkorozchodný tj. 1000 mm (standardní je 1435 mm) Jaký byl počet souprav? Sedm motorových vozů.

Celý článek (zdroj): www.cbarchitektura.cz/2013/12/budejovicke-tramvaje.html

Fotky: Václavák býval výkladní skříní Prahy. K jeho oživení je potřeba tramvaj, říká architekt – Aktuálně.cz

V rámci úprav veřejného prostoru mezi novou a historickou budovou Národního muzea se pokládají i tramvajové koleje. Ty se stanou součástí budoucí tramvajové zastávky obnovené linky z Vinohradské třídy k hlavnímu nádraží a pak do horní části Václavského náměstí. „Totálním průšvihem Václaváku je chybějící tramvaj. Tramvaj má jednu zásadní úlohu, není totiž jen dopravním prostředkem, je městotvorná,“ tvrdí architekt Petr Kučera. Po obnovení tramvajové linky v horní části Václavského náměstí volají odborníci na dopravu i urbanisté.

Fotky: Václavák býval výkladní skříní Prahy. K jeho oživení je potřeba tramvaj, říká architekt | Aktuálně.cz

Podívejte se na fotky z dob, kdy kolem Národního muzea jezdily tramvaje.

Zdroj a další foto: magazin.aktualne.cz/bydleni/tramvaje-na-vaclavskem-namesti/r~be503b0aa09411e89f96ac1f6b220ee8/

Obrazem: co spojuje města pro život I.

Pojďme se podívat názorně, co spojuje města příjemná a atraktivní pro život. Jako první tu máme rychlou veřejnou hromadnou dopravu. Není to jen o metru. V menších městech stačí tramvaj. Jak se vám líbí?

Nový žebříček světových metropolí. Nejlépe se žije ve Vídni, Praha si pohoršila – Echo24.cz

Náš komentář: Kam pro inspirace, jak utvářet město jako místo k životu? Město pro lidi Příklad není daleko. Wien, Austria. Proč hledat řešení tam, kde se teprve ztěžka novodobému směřování funkce měst učí, dobrá řešení jen obtížně prosazují? Hledejme a inspirujeme se, kde to dělají již desetiletí dobře a výsledek je nejen vidět, ale celosvětově vysoce hodnocen. 
Budoucnost utváříme již dnes. Chtějme víc a nebuďme provinční a zahledění do dob minulých.

Nejlepší místo k životu je rakouská Vídeň. K tomuto závěru dospěli analytici z Economist Intelligence Unit (EIU), kteří sestavili každoroční žebříček 140 metropolí podle životní úrovně. Poprvé v historii se tak na první místo dostalo evropské město, předchozích sedm let dominoval australský Melbourne, který letos skončil druhý. Praha se umístila na 60. místě.

Source: echo24.cz/a/Sd6km/novy-zebricek-svetovych-metropoli-nejlepe-se-zije-ve-vidni-praha-si-pohorsila

Vizuální smog v Českých Budějovicích v reportáži České televize

Potěšující zprávou je, že se (doufejme) v Českých Budějovicích chystá omezení využívání veřejného prostoru k reklamě. Na některých místech dosáhlo absurdního rozsahu. Zvykli jsme si už to nevnímat. Je ale správné veřejné plochy procházet či projíždět jak kůň s klapkami na očích? Domníváme se, že ne. Naši předkové se každé místo ve městě snažili zkrášlit a činit zajímavým a z jejich práce se můžeme vizuálně těšit dodnes. Stejně tak to dělají i ve vyspělých městech všude v Evropě i ve světě. Proč bychom tak neměli činit i v Českých Budějovicích dnes? Dostali jsme možnost se k problému vyjádřit. Podívejte se na záběry České televize. Jsou výmluvné… Video najdete zde.

Pozvánka na akci Den bez aut – pátek 22. 9. 2017, ČB

Dnes, v pondělí 18. září 2017 probíhá schůze zastupitelstva Českých Budějovice ke schvalování Strategický plánu rozvoje města ČB do roku 2027, který mimo jiné je také o budoucnosti městské mobility. Zúčastnit se přišlo téměř 40 občanů, z nichž řada z nich v rámci bloku pro vystoupení občanů vystoupila s vlastními příspěvky. Nejčastěji právě k mobilitě a prostředí pro život ve městě.
Přijďte zkusit jaké by to bylo mít i v ČB opět příjemné prostředí náměstí v rámci akce „Den bez aut“ již tento pátek 22. 9. 2017.