Pozvánka: New York City na kole

Spolek Domovina si vás dovoluje pozvat již tento čtvrtek 24.8.2017 na promítání výběru z vlastních snímků z cesty, na téma „NEW YORK/NYC na kole“. Promítat se bude na veřejném prostranství u tělocvičny Grünwaldova, na zeď tělocvičny .
Ve 20:15  začne promítání, předpokládaná délka: 30 minut. Zástupci spolku budou přítomni již od 19:30. Přijďte se podělit o inspirativní zážitky z cest.

Příslib příjemnějšího prostředí pro pěší v centru ČB: Z Kanovnické ulice brzy vykážou auta (Českobudějovický deník 16.6.2017)

České Budějovice – Pěší zóna, která propojí centrum města s Lannovou třídou, by mohla už za pár let vzniknout v Kanovnické ulici.

Co vše mají změny zahrnovat, radnice obyvatelům představí v pondělí 19. června ve 20.30 h v poetické atmosféře radničního nádvoří. V případě nepříznivého počasí se diskuse přesune do sálu zastupitelstva.

Více viz zdroj: ceskobudejovicky.denik.cz/zpravy_region/z-kanovnicke-ulice-brzy-vykazou-auta-20170616.html

Napsali o nás: Českobudějovičtí cyklisté to umí i velmi stylově (Českobudějovický deník 16.6.2017)

České Budějovice – Na slavnostní jízdu po cyklostezkách v Českých Budějovicích vyrazili někteří kolaři ve čtvrtek 15. června odpoledne.

Letní stylová jízda TWEED RIDE České Budějovice 2017 byla již v pořadí druhá.

Vedla mimo hlavní dopravní komunikace a po cyklostezkách kolem obou řek a zčásti v nenahraditelném stínu stromů. Stylu není nikdy dost, stejně tak jako krásných cyklistů a cyklistek. Ti nejmladší byli, přirozeně, ti nejpůvabnější. Budeme se těšit, když se k nám připojíte i vy při podzimní stylové projížďce městem na soutoku řek a, samozřejmě, ve tvídu.

Irena Šefčíková, za organizátory spolek Domovina

Letní stylová jízda TWEED RIDE České Budějovice 2017 byla již v pořadí  druhá. Foto: Irena Šefčíková

Zdroj: ceskobudejovicky.denik.cz/zpravy_region/ceskobudejovicti-cykliste-to-umi-i-velmi-stylove-20170616.html

Piknik u Vltavy

Spolek Domovina a petiční výbor www.peticecb.cz
dnes pořádají PIKNIK U VLTAVY s občerstvením, jako poděkování všem, komu rása veřejného prostranství leží na srdci.
V místě, za jehož zachování jste se velmi zasadili.
Zůstane krásné? Zatím ano.
Na jak dlouho, bude záležet na bdělosti vás občanů.
Vychutnejme si společný piknik na podporu KRÁSY ČESKOBUDĚJOVICKÝCH ZELENÝCH PROSTRANSTVÍ,
již dnes ve ČTVRTEK 1. ČERVNA 2017 od 17.00 hodin
v prostoru mezi nemocničním heliportem a cípem školní zahrady ZŠ Grünwaldova u Vltavy (viz foto).
Těšíme se na vás!
Spolek Domovina a petiční výbor www.peticecb.cz
 
 

Předneseno zastupitelstvu 15.5.2017: Jak zamezit dopravním zácpám a znečištění měst?

Vážené dámy a pánové,
ve svém příspěvku budu citovat urbanisty, odborníky, protože jsou  profesionály a o městě něco vědí:

„Jak zamezit dopravním zácpám, znečištění a rozrůstání měst?
Nedovolte lidem parkovat zadarmo!“
Citát z časopisu The Economist, otisknutý v časopise Respekt.

Plánovači měst považují parkování za nejnudnější téma. Architekty a developery nejvíc vzrušuje zónování a poměry podlahových ploch a tím se zabývají.
Přitom to je právě parkování, které ovlivňuje vzhled měst a to, jak se v nich lidé přemisťují.
Mnohá města se snaží vypadat lákavěji, proto budují cyklostezky, linky MHD nebo staví krásné budovy od slavných architektů.

A když ne, alespoň mění parkovací předpisy. Dokud existují auta, existuje potřeba je někde odložit, když jsou v klidu. A to je asi 95% času. Normy v některých státech a městech určují parkovací minimum.
V Londýně naopak požadavky na minimum parkovacích ploch zrušili.
A tak například: devadesáti pěti patrový mrakodrap v Londýně nazvaný Střep má jen 48 parkovacích míst.
Srovnejme s projektem dostavby Jihočeské vědecké knihovny v Českých Budějovicích: jednopatrová budova bude mít 36 krytých parkovacích míst a 4 parkovací stání venkovní. Celkem 40 míst. Takže londýnský poměr 95 pater ku 48 parkovacím místům, České Budějovice 1 patro ku 40 parkovacím místům.


Zůstaneme-li u knihovny, na třetím místě skončil projekt od tvůrců Projektil architekti, který nezabral ani metr čtvereční městské zeleně. Byl lepší, avšak v rozporu se zadáním, protože nesplnil podmínku vytvořit 36 parkovacích míst v kryté garáži. Snadnost parkování, a tím pozvánka pro příjezd dalších aut do centra Českých Budějovic, tak zvítězila nad zachováním městské zeleně.

Profesor urbanismu Richard Burdett na Londýnské škole ekonomických a politických věd v roce 2010 napsal pro časopis ERA 21:
„Způsob jakým jsou města navržená, řízená a obývaná je zásadní pro jejich sociální a ekonomický blahobyt. Rozloha města a přilehlých satelitních částí určují vzdálenosti, které musejí lidé denně urazit, i způsob, jakým je zdolávají.“

V Londýně používá na denní dojíždění veřejnou dopravu 95% jeho nejbohatších obyvatel.
Kompaktní, méně suburbanizované prostředí podpořené nabídkou lákavých, přímých, bezpečných a spojitých cyklocest, důmyslným systémem veřejné dopravy – je nejen prostorově efektivnější, umožňuje navíc svým obyvatelům pohyb s malými finančními a ekologickými náklady.

Na závěr si dovolím vlastní shrnutí:
Města rozvíjená, navrhovaná a řešená urbanisty odborníky na základě filozofie a koncepce života měst ve 21. století nás dávno předběhla a rychle se nám vzdalují. Řeší se jako města pro lidi. U nás stále řešíme města pro snadný pohyb aut a snadné parkování v nich. Je jen na nás, kdy pochopíme, jak se špatně činíme.

Za aktivitu mistokzivotu.cz přednesl: Ing. Vladimír Šefčík

Předneseno Zastupitelstvu ČB 15.5.2017 k Strategickému plánu: „Žádná komunikace nadměstského významu nesmí procházet městem a toto město funkčně a provozně rozdělovat“

Vážené dámy a pánové,

v současnosti se zpracovává nový strategický plán. Očekáváme od jeho formulace a naplňování, že povede ke zlepšení kvality života nás obyvatel města, ke zklidňování dopravního provozu a zkrášlování veřejných prostranství.

Zajímalo by nás, zda se vrátí do jeho obsahu zásada, která byla formulovaná v obecně závazné vyhlášce č. 4/2000 o závazných částech územního plánu města České Budějovice z r. 2000, kde v článku 124, subsystém dopravy na pozemních komunikacích (silniční síť) v odstavci d) bylo uvedeno:
„Oddělení tranzitní průjezdné dopravy od vnitroměstské; oddělení tranzitní průjezdné dopravy od vnitroměstské; žádná komunikace nadměstského významu nesmí procházet městem a toto město funkčně a provozně rozdělovat.

Tato důležitá zásada, kterou formulovali urbanisté, však bohužel při tzv. „překlápění“ územního plánu z něj jaksi vypadla.
Jestliže by tato důležitá zásada zůstala v územním plánu zachována, nedošlo by vůbec k řešením projektů s cílem přivedení zvýšené dopravy, včetně kamionové, do obydlených lokalit a rozbíjení kompaktnosti města.

Když občané protestují proti projektům, jejichž důsledkem bude, že území města budou funkčně a provozně rozdělena, jsou nazýváni sobci. Proč?
Je známým faktem, že lidé v důsledku nadměrné dopravy a hluku a nedostatku zeleně a atraktivního prostředí v ulicích města hledají bydlení dle svých představ na krajích města, v satelitních celcích a v okolních obcích. Z města se do nich stěhují, aby se pak individuálně auty do města vraceli a v něm se přepravovali, a přejí si – a často se hlasitě domáhají, aby v něm našli vždy parkování zdarma a hladký průjezd nejlépe vždy na zelenou.

A je jim vyhovováno. Všemi spojkami a tangentami a páteřními trasami, dokonce plánovanou dálniční trasou D3 obydleným územím.

Kdo jsou tedy ti sobci? Ti, kdo ve městě žijí, činí město živým, a chtějí příjemné životní prostředí, nebo ti, kdo se rozhodli pro bydlení mimo město a do města jen dojíždějí a chtějí jím co nejrychleji projet?
Pro koho a proč mají českobudějovičtí strpět komunikace nadmístního významu?

Žádáme, aby se do zásad strategického plánu vrátila urbanisticky důležitá formulace, že žádná komunikace nadměstského významu nesmí procházet městem a toto město funkčně a provozně rozdělovat.

Za aktivitu mistokzivotu.cz přednesl: Karel Turek

Rychlovlaky musí spojit Prahu s Brnem do hodiny, říká autor „britského TGV“ a poradce české vlády

„Vidím tu velký potenciál, Praha s Brnem jsou od sebe pro rychlovlak v ideální vzdálenosti,“ říká profesor Andrew McNaughton.

Ale v plánech ministerstva je pro spojení s Brnem 60 až 75 minut. Je těch patnáct minut navíc nutné eliminovat?

Je to vždy o nákladech a vyvážení mezi dopady na životní prostředí a lidi v okolí. Nemám dost informací, abych na to uměl přesně odpovědět. Jisté ale je, že na času jedna hodina jízdy, ne víc, je něco magického. To je čas, který jsou lidé ochotní dojíždět do práce, právě takový čas by mohl Prahu s Brnem velmi přiblížit a v Brně zvýšit ceny pozemků a nemovitostí, na čemž by tam všichni vydělali.

=> komentář mistokzivotu.cz: A co obyvatelé Českých Budějovic? Těm 1h a 45 minut má stačit? Ve stylu „České Budějovice – město, ve kterém by chtěl žít každý. Jenom já ne…“ ???

Celý článek zde: zpravy.aktualne.cz/domaci/rychlovlaky-musi-spojit-prahu-s-brnem-do-hodiny-rika-stavite/r~5bec14aa250e11e7b5e5002590604f2e/

Městská cyklistika je stále populárnější. Expert radí, jak s ní začít a na co si dát pozor

Češi na kolech stále spíše sportují a jen zlomek z nich používá kolo jako dopravní prostředek po městě. Přečtěte si rady, jak začít.

Proč to tak není i u nás? V Praze přiznává až 29 % populace, že by využívalo kola pro své cesty do práce, školy či za službami, pokud by mělo dobré jízdní podmínky. Těmi jsou myšleny především kvalitní cyklostezky, hustá síť cyklistických pruhů a zklidněné ulice.

=>  Dovětek mistokzivotu.cz: Čím více pro kola, tím více cyklistů tam bude jezdit. Čím lepší bude MHD, tím víc lidí jí bude jezdit. Čím více se bude město zprůjezdňovat pro auta a budovat pro ně nové cesty, tím víc automobilistů po nich bude jezdit. Prostá logika a ověřená fakta zároveň…

Celý článek zde: magazin.aktualne.cz/cyklo/fenomen-mestske-cyklistiky-postupne-prichazi-i-k-nam-jak-zac/r~ace1bdd023bd11e7b58d0025900fea04/

Napsali o nás: Cyklisté chtějí, aby se Budějovice změnily (Českobudějovický deník 10.4.2017)

České Budějovice – Připravuje jihočeská metropole s dostatečným rozmyslem svůj strategický plán? Podaří se jí zvládnout narůstající dopravu? To jsou dvě otázky, které už dlouho vidí někteří obyvatelé města úplně jinak než radnice.

Na posledním jednání zastupitelstva dokonce vystoupili členové spolků Domovina a TGM a žádali, aby město od základu změnilo koncept dopravy. Podle Ireny Šefčíkové ze spolku Domovina je radnicí podceňován význam podpory pěších a cyklistů. „Prioritu má dlouhodobě zprůjezdňování města pro individuální automobilovou dopravu,“ myslí si Irena Šefčíková a upozorňuje, že to negativně ovlivňuje životní prostředí.

Podle náměstka Františka Konečného se ale radnice už dnes snaží posílit roli pěších, cyklistů či využití MHD.

Větší podíl na dopravě pro cyklisty a pěší a lepší využívání městské hromadné dopravy by podle některých obyvatel Českých Budějovic mohlo výrazně pomoci nejen dopravě, ale také životnímu prostředí ve městě. Velkou příležitost pro změnu vidí v chystaném strategickém plánu města.

Podle Ireny Šefčíkové ze spolku Domovina by si mělo město stanovit do budoucna jasná kritéria pro podíl některých druhů dopravy. „Pro zlepšení kvality života ve městě to pokládáme za naprosto zásadní pro příští desetiletí,“ zdůrazňuje Irena Šefčíková. A podle Karla Turka ze spolku TGM by si město mohlo vzít příklad z jiných sídel, třeba z Vídně. „České Budějovice nejsou unikátní ani počtem příznivců aut, ani úzkými ulicemi, ani rozpočtovým omezením. Nepotřebují unikátní cestou objevovat bicykl, obrazně i doslova,“ říká Karel Turek.
Nedostatečná nabídka kvalitní, rychlé a neustále v čase dobře dostupné veřejné hromadné dopravy nebo nedostatečná cykloinfrastruktura jsou podle obyvatele Českých Budějovic Karla Turka velkými problémy dopravy ve městě. Podle Viléma Čekajleho, který patří ke zpracovatelům strategického plánu, se chystá omezení individuální automobilové dopravy. Ale diskutuje se o tom, jak toho nejlépe dosáhnout.

Kolo je přitom chápáno mnoha příznivci cyklodopravy jako klíčový prostředek pro zlepšení situace ve městě. Jenže podle Ireny Šefčíkové nedělá v tomto směru radnice dost. „Jisté snahy městu v posledních letech nelze upřít, dlouhodobá koncepčnost však chybí. Význam podpory pěších a cyklistů je podceňován, prioritu má dlouhodobě zprůjezdňování města pro individuální automobilovou dopravu,“ míní Irena Šefčíková.

Karel Turek přitom poukazuje třeba na nedostatky současných společných pruhů pro cyklisty a MHD. „V rámci uceleného systému mohou existovat společné trasy autobusů a cyklistů. Ve světe je to běžné. V Lidické třídě nebo v Rudolfovské ulici však nejsou ani spojité, ani bezpečné, tudíž ani atraktivní pro cyklisty. Zkuste si představit, že po cyklopruhu na Rudolfovské necháte jet své dítě kolem Madety pod viadukt a dále do města do školy,“ říká Karel Turek. Jmenované spolky proto chtějí ještě ovlivnit strategický plán města.

Podle náměstka primátora Františka Konečného ale návrh strategického plánu města počítá se snížením individuální automobilové dopravy. A cyklodopravě se podle náměstka radnice také věnuje. „Síť cyklostezek a cyklopruhů se měla začít budovat již před dvaceti lety. Paradoxně, když současné vedení radnice začalo s intenzívním budováním, tak jsme napadáni, že toho děláme pro cyklisty málo,“ popisuje svůj pohled na část dopravní problematiky František Konečný a připojuje příklady nových nebo chystaných staveb.

Přesný podíl jednotlivých způsobů dopravy na městské mobilitě nelze pro budoucno podle Františka Konečného určit. Posílení role dalších druhů dopravy, nejen individuální automobilové, ale náměstek ve strategickém plánu slibuje.

Zdroj a celý článek zde: ceskobudejovicky.denik.cz/zpravy_region/cykliste-chteji-aby-se-budejovice-zmenily-20170410.html

Na požehnaném kole vyrazili k poctě průkopníka českobudějovických cyklostezek Josefa Cepáka

K historicky prvnímu Jarnímu žehnání kol (9.4.2017) v Českých Budějovicích k salesiánům ve Čtyřech Dvorech dorazilo v neděli odpoledne na 70 cyklistů různého věku.

Salesianske_stredisko_mladeze_Jarni_zehnani_kol_007

Pořádající: Salesiánské středisko mládeže, České Budějovice

Počasí prvnímu ročníku přálo více než dost, a navíc velkým lákadlem určitě byla i následná společná cyklojízda z Českých Budějovic na Hlubokou nad Vltavou, jakožto památka na zesnulého obroditele českobudějovických cyklostezek Josefa Cepáka. V úvodu setkání vystoupila i jeho manželka Ludmila Cepáková, která vzpomněla na několik společných zážitků kolem vzniků cyklostezek a jeho vztahu ke sportu.

Průkopník českobudějovických cyklostezek Josef Cepák, učitel českobudějovického Biskupského gymnázia, který v roce 2010 tragicky zahynul při výstupu na horu Mont Blanc, dlouhodobě usiloval o vznik a rozšíření cyklostezek na Českobudějovicku. Od roku 2010 nese na jeho památku cyklostezka Hluboká nad Vltavou – České Budějovice jeho jméno.

Celý článek s fotogalerií zde: www.sasmcb.cz/aktuality/na-pozehnanem-kole-vyrazili-k-pocte-prukopnika-ceskobudejovickych-cyklostezek-josefa-cepaka/